Chodci na silnici

Nejnebezpečnější překážky pro řidiče v silničním pruhu jsou pohybující se chodci a zvířata. Zvířata samozřejmě nelze opatřit reflexními prvky, s výjimkou psů na vodítku, ale lidé by na tento důležitý prvek neměli zapomínat. Je známo, že světlý oděv a reflexní nášivky nebo návleky mohou výrazně zkrátit reakční čas a brzdnou dráhu a zachránit lidem život. To je však pouhá teorie, podle níž se většina z nás neřídí. Na silnici se velmi často setkáváme s lidmi vstupujícími do vozovky nezodpovědně a v tmavém oděvu, a pokud je výrazně snížena viditelnost vlivem přirozeného úbytku denního světla nebo za mlhy, deště či sněžení, může snadno dojít k vážné nehodě.
Ze střetů s chodcem mívají řidiči trauma na celý život, které je srovnatelné se zážitky z válečných konfliktů. V tomto případě je tedy důležitá hlavně prevence. Každý, kdo usedá za volant, by si měl uvědomit, že všichni lidé nejsou zodpovědní, a že nelze spoléhat na to, že bude každý chodec vybaven reflexním oděvem. Podstatné je vybavit přední světlomety takovými žárovkami, které odhalí přítomnost chodců včas.auto v tunelu

Běžné standardní autožárovky nestačí

V současné době používá většina řidičů běžné halogenové žárovky o teplotě chromatičnosti 3200 K a délce světelného kuželu, který byl na silnicích běžný i před třiceti lety. Tehdy však výrazně slabší provoz a životní podmínky nevyvíjely na řidiče tak velký tlak, ten byl méně unavený a mohl lépe sledovat provoz.autožárovka
Tímto fenoménem se zabýval i vývojový tým společnosti Osram, který uvedl na trh nadstandardní světelné podmínky autožárovek Night Breaker. Poskytují až o 130 procent více světla a o 40 metrů delší světelný kužel. Zároveň je umělé světlo přibližně o 20 procent posunuto směrem k chladnějšímu odstínu, což zvyšuje ostražitost a zkracuje reakční čas. V souvislosti s tím je i lépe osvětlená pravá krajnice, odkud do silnice míří nejvíce chodců, a kteří jsou tím pádem zrakem řidiče zachyceni včas.